Konkurs geograficzny

              Dnia 10.06.2019 odbył się szkolny konkurs geograficzny dotyczący znajomości  mapy Europy i Azji. Najwięcej punktów otrzymała uczennica z 1 hot Maja Brzezińska (72%) i tym samym została MISTRZEM MAPY. Gratulujemy!

                                                                                Organizator: nauczyciel geografii mgr Magdalena Bogusławska

                                                                                Kolejna edycja konkursu już w przyszłym roku.

Dieta dla serca

                                             

    

Choroby układu krwionośnego - CHUK w tym choroby serca są oprócz chorób nowotworowych największym problemem zdrowotnym w dzisiejszych czasach.

Dbałość o serce i naczynia krwionośne  powinna być podstawą naszego funkcjonowania w oparciu o dobre zwyczaje żywieniowe, które przedstawiła uczennica z klasy II tgk Żaneta Dąbrowska na Dniach Otwartych Szkoły.

Dieta dla serca jest ściśle związana z racjonalnym żywieniem ma wiele wspólnego z kuchnią śródziemnomorską i odzwierciedla obecną Piramidę Żywienia.

W jej oparciu wszyscy powinniśmy wystrzegać się soli i przypraw, w których jest składnikiem (a w zamian korzystać z bogactwa ziół suchych i świeżych) oraz alkoholu i papierosów, gdyż powyższe produkty przyczyniają się do podwyższenia ciśnienia oraz częstości skurczu serca  i udarów.

Na te trzy zakazy żywieniowe otrzymujemy siedem zaleceń żywieniowych, do których należy obecność w diecie warzyw bogatych m.in. w potas i magnez obniżających ciśnienie tętnicze, dostępność owoców o niskim indeksie glikemicznym, ponieważ przy podwyższonym ciśnieniu często towarzyszy nadwaga i cukrzyca typu II.  Wskazane jest stosowanie nasion roślin strączkowych nie tylko bogatych w wyżej wymienione sole, ale również wapń, błonnik i białko roślinne jako zamiennik tłustego smażonego mięsa. Zalecane są ryby oczywiście jako źródło kwasów omega 3, m.in. obniżających poziom cholesterolu i korzystnie wpływających na pracę serca. Podkreślona jest w diecie obecność mlecznych fermentowanych produktów mających niższą zawartość cukru mlecznego po przez co sprzyjających utrzymaniu prawidłowej wagi. Orzechy jako nośnik NNKT wspaniale wpływają na pracę serca, a grubo ziarniste produkty zbożowe działają insulinoopornie oraz stwarzają wrażenie sytości na dłużej.

Taka dieta to dar dla zdrowia!

Na stoisku Promocji Zdrowia oprócz bogactwa wartościowych produktów, z różnych grup omawianych powyżej znalazły się również suweniry: jabłka, pestki dyni oraz woda dla zwycięzców w konkursie na powyższy temat.

                                                                                     Koordynator Promocji Zdrowia w ZS Nr 6 Monika Kroehnke

Dzień Bez Papierosa

                                                  

 

Z okazji Światowego Dnia Bez Tytoniu został przeprowadzony w ZS Nr 6 Happening. Jego celem było podniesienie świadomości na temat szkodliwego i śmiertelnego w skutkach używania tytoniu oraz zniechęcenie do wykorzystywania tytoniu w jakiejkolwiek formie.

W kampanii uczniowskiej

  • wykorzystano plakaty i ulotki otrzymane zarówno od Wojewódzkiej jak i  Powiatowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej w Szczecinie, które zamieszczone zostały w holu budynku B naszej szkoły,
  • rozprowadzono ulotki wraz z jabłkami w trakcie kwestowania na terenie szkoły i przed budynkiem,
  • wygłoszono przez megafon komunikaty o szkodliwości tytoniu na zdrowie człowieka, a także o efektach zaprzestania jego stosowania,
  • oraz przeprowadzono ankiety w klasach programowo najniższych, których wyniki zostaną udostępnione zainteresowanym

W działaniach tych wykazali się wybrani uczniowie z klas 1 atżug oraz 1 th. 

                                                                                           organizatorzy: Magdalena Bogusławska i Monika Kroehnke  

Attachments:
Download this file (P5310077.JPG)P5310077.JPG[ ]2383 kB
Download this file (P5310082.JPG)P5310082.JPG[ ]2572 kB
Download this file (P5310083.JPG)P5310083.JPG[ ]2323 kB
Download this file (P5310085.JPG)P5310085.JPG[ ]2454 kB
Download this file (P5310091.JPG)P5310091.JPG[ ]2636 kB
Download this file (P5310095.JPG)P5310095.JPG[ ]2426 kB
Download this file (P5310098.JPG)P5310098.JPG[ ]2587 kB
Download this file (P5310100.JPG)P5310100.JPG[ ]2553 kB

Profilaktyka próchnicy

 

                    Na spotkaniu 24 maja bieżącego roku poświęconemu „Wpływowi diety na powstawanie i rozwój choroby próchnicowej” poprowadzonym przez Studentów trzeciego roku Stomatologii z Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w naszej szkole, uczestniczyli uczniowie z pięciu klas programowo najniższych.

                    Poruszane zagadnienia są przedstawione w prezentacji udostępnionej przez naszych Gości w osobie Panów: Kacpra Dziabasa i Łukasza Łyszkiewicza

                                                                 Dziękujemy za udział: Magdalena Bogusławska i Monika Kroehnke

 

Attachments:
Download this file (próchnica-szkoła.pdf)próchnica-szkoła.pdf[ ]1480 kB
Download this file (stomatologia 1.png)stomatologia 1.png[ ]178 kB
Download this file (stomatologia 2.jpg)stomatologia 2.jpg[ ]51 kB
Download this file (stomatologia 3.jpg)stomatologia 3.jpg[ ]46 kB
Download this file (stomatologia 4.jpg)stomatologia 4.jpg[ ]45 kB

Żelazne Zasady

 

Żelazo jest ważnym pierwiastkiem krwiotwórczym, ale jak dostarczyć go z produktów roślinnych, które wiosną i latem towarzyszą nam coraz częściej? 

Na tak postawione pytanie nasze uczennice z klasy III tżug/kel oraz IIb tżug reprezentowane przez Joannę Gurbę oraz Gabrielę Janowską udzielały informacji.

Wskazywały zasady – tzw. ŻELAZNE ZASADY  - mówiące np. o tym, że do jogurtów, płatków śniadaniowych dobrze jest dodać suszone owoce. Kanapki  lub sałatki uzupełnić papryką lub pietruszką zieloną. Kiszonki w postaci kapusty, ogórków będą dobrze wpływały na zdolność pobierania żelaza z diety, a dodatkiem do każdej  potrawy powinny być  pestki, nasiona, ziarna i orzechy jako cenne źródło tego składnika i łatwy sposób jego wykorzystania w sałatkach, makaronach, napojach i ciastach.

Zachęcano,  aby nie popijać  posiłków napojami  typu kawa, herbata, kakao, gdyż substancje, takie jak: tanina, kazeina obecne w poszczególnych płynach hamują przyswajanie żelaza.  

Szpinak to wspaniałe „zielone” źródło żelaza oraz innych cennych witamin i soli mineralnych, oczywiście  w połączeniu z produktami będącymi  nośnikami witaminy C, która pozwoli na jego lepsze  wykorzystanie z diety.  Dziewczęta w tym celu przygotowały poczęstunek w postaci pieczywa ze szpinakiem „okraszonym” papryką.

Pamiętajmy, że obecność w diecie żelaza to jedno, a zwiększanie jego przyswajalności dzięki pewnym  zasadom, to droga do osiągnięcia jego istotnego poziomu dla zachowania zdrowia naszego organizmu. 

Dni zdrowia świętujemy zawsze w większym gronie, tym razem również była to okazja ze względu na Dni Otwarte naszej Szkoły podzieleniem się naszą pasją z osobami zainteresowanymi naszą Placówką.

    

 

                                                                            koordynator promocji zdrowia w ZS nr 6 Monika Kroehnke

PROFILAKTYKA ZDROWIA – HIGIENA JAMY USTNEJ

      

Zapraszamy na spotkanie ze studentami PUM w Szczecinie

zajęcia odbędą się w piątek 24 maja br., w naszej szkole

dla wybranych klas, w sali 51.

Prosimy zapoznać się z harmonogramem

Życzymy interesujących warsztatów Magdalena Bogusławska i Monika Kroehnke